Het Nijpelsplantsoen is gebouwd in de jaren 70, toen de geboortegolf van na de 2e wereldoorlog op zoek ging naar een zelfstandige woning zoals een huur of een koopwoning.

Doordat er in Utrecht niet genoeg aanbod was is men gaan bouwen rondom Utrecht  en kwam ook Jutphaas en Vreeswijk in aanmerking, dat betekende dat er een leeg gebied ingevuld kon worden door te bouwen volgens een nieuw concept.

Dit hield in Hoogbouw(met lift), 4Hoogbouw(zonder lift) en Laagbouw op basis van 70% bebouwen en 30% groen om de leefbaarheid te bevorderen, hierbij werden ook de koop en sociale huurwoningen  door elkaar in een gebied gebouwd.

Het Nijpelsplantsoen en omgeving is eigenlijk het mooiste voorbeeld hoe mensen willen wonen en werken in een gebied wat rust en kwaliteit uitstraalt.

Vanaf 1998 vormen K77, het Woningbedrijf Utrecht en Woningbouwvereniging Nieuwegein samen Mitros.

In hetzelfde jaar 1998 speelde al de gedachte om het Nijpelsplantsoen (30jaar oud) aan te pakken om van de hoogbouw een paar lagen af te halen als eerste optie, hiervoor was toen al geen draagvlak en mocht het niet volgens de woningwet in Nieuwegein.

Het Nijpelsplantsoen had toentertijd nog een status als beeldvormend voor het centrum van Nieuwegein het zogenaamde K3 status, waarin bepaald werd dat er aan het beeld van de 4 flats geen veranderingen  zoals sloop af aanzicht zouden plaatsvinden,

Wel was de afspraak dat de Mitros er goed en degelijk onderhoud zou plegen zodat deze beeld bepaling van Nieuwegein in stand en goede conditie zou blijven.

In 2009 heeft Mitros toch weer een poging gedaan om het Nijpelsplantsoen te slopen echter dit vond geen doorgang omdat er geen draagvlak was, daarvoor in de plaats is er in 2012  een renovatie uitgevoerd door de BAM van de natte ruimtes(douche, toilet en keuken), het was een keuze je hoefde niet mee te doen.

Later zal blijken dat deze renovatie toch niet zo  goed verlopen is en dat er veel klachten uit voort gekomen zijn, onder andere door gebruik van b-kwaliteit materiaal en niet de juiste vakmensen.

Bijvoorbeeld het tegelen van de badkamer tot het plafond, wat er voor zorgt dat er niet genoeg water opgenomen wordt door de muren, dus als je dit niet combineert met een betere afzuiger ga je schimmelvorming bevorderen.

Ook de buitendeuren waren van een minder kwaliteit om prijstechnische redenen en trokken vanaf het begin al krom met het tochten als resultaat waardoor de rekening van de verwarming opliep en veel bewoners klaagden.

De grootste fout die zij gemaakt hebben in 2012 is dat de 9e verdieping een goede coating op de galerijvloeren kreeg en de andere verdiepingen niet terwijl er aan de oppervlakte van de galerijen nog nooit iets gedaan is vanaf de nieuwbouw in 1970 en het hard nodig was, de vraag waarom wordt door de Mitros niet beantwoord.

Wel laat de Mitros elk jaar een keuring uitvoeren die vanaf 2006 al aangeeft dat er dingen aan de galerijen en consoles moeten gebeuren, echter de reparatieopdrachten van de keuring werden  door   de Mitros niet of slecht uitgevoerd.

Zeker na de renovatie van 2012 is dat er weinig of geen onderhoud gepleegd is kijk eens naar het buitenschilderwerk waar nu 10 jaar niets aan gedaan is, ook zijn er allerlei veranderingen  bv het servicecontract kleine reparaties wat niet meer bestaat sinds 2018, waardoor je een verschil krijgt in behandeling bij de bewoners de een wel en de ander niet.

Alles hierboven gezegd hebbende is er in 2018 ook een aanvraag bij de gemeente geweest om de status niet slopen eraf te halen en dat is goedgekeurd door burgemeester en de gemeenteraad, tevens zijn alle keuringen gestopt en wordt er in 2020 gebruik gemaakt van alle keuringsrapporten die er geweest zijn, die samen te vatten en een bouwkundige te laten verklaren dat er iets niet in orde is.

Het resultaat van deze verklaring is doorgegeven aan de gemeente, en de gemeente is er blind in meegegaan en heeft beslist voor ‘’onze veiligheid’’ dat er steunpalen moesten komen, het bedrijf dat de palen kwam plaatsen was verbaast en vroeg zich af waarom.

In 2020 krijgen we dit plots in een nieuwsbrief te horen, samen met de mededeling dat we mee mogen praten achteraf als klankbordgroep, en dat wij zelfs een keuze hebben of we willen slopen, renovatie of groot onderhoud willen in de beslismomenten.

Na enig doorvragen komen we er ook achter dat de Mitros al op voorhand tijdelijke bewoning van het Nijpelsplantsoen voor 360 woningen aangevraagd heeft en ook daar stemt de gemeente in toe, dit betekent dat alle lege woning niet meer op het woningnet komen, en tijdelijk verhuurd worden voor lage huren.

Ook heeft de gemeente al aangegeven als de Mitros met een ontwerp nieuwbouw komt dat er eventueel grond beschikbaar wordt gesteld door de gemeente, daarnaast zullen er 360 sociale woningen terugkomen waar wij als eerste een keus hebben waarschijnlijk kleinere woning met meer huur.

Vooralsnog heeft de Mitros niet gerekend op tegengas van de bewoners die inmiddels van een klankbordgroep naar een bewonerscommissie gegaan zijn, hierdoor krijgen de bewoners meer inspraak bij de ontwikkeling van het project.

Hoe ziet de toekomst er uit en wat kan de Mitros zonder onze medewerking bereiken, als het gaat om een draagvlak zijn daar wettelijke bepalingen voor bij sloop 70% in het sociaal plan opgenomen.

Verder zal de Mitros proberen te bewijzen dat de kosten/baten analyse ten ongunste uitvalt door met de laatste keuring aan te geven dat het herstel van de gebreken te duur zou zijn, dit wordt een lange weg voor de Mitros want als je de kosten/baten analyse over 30 jaar neemt maakt de Mitros genoeg winst in de exploitatie, en hoeven zij niet te slopen.

Er zijn ook wat aanwijzingen die toch wel twijfels oproepen, wat maakt dat het ene wel en het andere niet gesloopt moet worden, neem bv Overvecht in Utrecht renovatie 1800 woningen, Sluyterslaan 4 hoog renovatie, projecten uit dezelfde tijd.

Alles op een rij gezet is het wel vast te stellen dat er grote krachten achter dit project zitten zoals bv een masterplan waarbij de gemeente en de Mitros een Nieuwbouw willen creëren, en waar zeker niet uit blijkt dat zij alles voor ons de sociale huurder zullen doen, die zoals altijd  wel de rekening betalen.

Het hele project zal een prestige project gaan worden wat niets met de prestatieafspraken te maken heeft en wat voor een stad met 70.000 inwoners veel te hoog gegrepen is, neem bv de laatste melding over een toren van 70 meter hoog waar bewoners gedupeerd worden met een koopwoning die minder waard wordt omdat ze in de schaduw gezet worden.

Uiteindelijk is er verbazing alom over hetgeen de gemeente en de Mitros willen gaan doen maar wat in mijn ogen voorlopig niet gaat gebeuren.

UITLEG NA EEN JAAR

Deze brief schrijf ik op persoonlijke Titel met grote verbazing, waarom dat ga ik nu uitleggen hier onder.

De meeste kennen mij en weten dat ik geen blad voor de mond neem, maar ook dat ik eerlijk ben, en ook zo behandeld wil worden.

1 jaar geleden heb ik als klokkenluider al gesignaleerd dat er een luchtje zat aan het plaatsen van de steunpalen, en dat de oorzaak van deze beslissing lag in  het feit dat de Mitros het onderhoud wat uit de keuringen kwam niet of onkundig uitgevoerd heeft, dit speelt al sinds 2006 daar zijn bewijzen van.

 Wat in principe betekent dat de Mitros als woningbouwcorporatie gefaald heeft omdat de basis opzet van de woningbouwcorporatie geschonden wordt want die is bij iedereen bekent de Mitros moet een organisatie zijn die  zich richt op het bouwen, beheren ( dus onderhouden) en verhuren van kwalitatief goede woonruimte met een betaalbare huur voor mensen met een smalle beurs en de bewoners een goede woonbeleving laten genieten.

Te hooi en te gras roepen zij ALLES VOOR DE HUURDER , maar helaas blijkt dat zij een wolf  in schaaps kleren zijn, als stichting mogen zij wel winst maken maar moeten die winst weer omzetten in nieuwe woningen, maar als je het internet afzoekt dan schijnt het toch heel moeilijk te zijn aan de opdracht te voldoen.

Zij zullen alles wat ik vertel van de tafel vegen maar waarom zijn zij niet instaat om met de middelen (huren e.d.) ongeveer 200 miljoen op jaarbasis een goed resultaat neer te zetten , ligt het aan de  medewerkers of de leiding zegt u het maar , het resultaat spreekt voor zich, ik wil iedereen die deze mail ontvangt uitnodigen om bij mij te komen kijken en dan het verschil tussen goed en niet goed te herkennen, ook nodig ik de Mitros uit om met bewijzen te komen dat ik niet de waarheid spreek alstublieft kom maar.

Dit alles gezegd hebbende doet zich het volgende voor,  ik ontvang vanmorgen een nieuwsbrief dat er een controle gaat plaatsvinden op de consoles, deze controle heeft de Mitros volgens de papieren een jaar geleden ook uit laten voeren om na een advies de gemeente mee te nemen in het feit dat er problemen waren en op basis van dit onderzoek te laten beslissen dat er voor de veiligheid steunpalen gezet moesten worden.

Nu een jaar later gaan ze dus opnieuw een controle uitvoeren waarbij de Mitros eigenlijk zegt dat de controle van vorig jaar niet goed gedaan is en opnieuw moet gebeuren, dit is  natuurlijk een zure appel voor de gemeente en de bewoners omdat het kwaad van de steunpalen al is  geschied want daardoor zijn er al 20 gezinnen uit angst verhuist op eigen kosten, en dat er beslissingen zijn genomen op een onwaarheid, want stel dat er na deze keuring vastgesteld wordt dat de steunpalen niet nodig geweest waren en de Mitros zegt sorry foutje maar jullie moeten ons wel aardig blijven vinden.

In de loop van het jaar hebben de bewoners een bewonerscommissie opgericht waarvan zij dachten dat volgens de overlegwet en het informatie recht alle beslissingen pas genomen worden wanneer de bewonerscommissie ingelicht en toegestemd  heeft maar dit alles voor dat de opdracht aanbesteed en uitgevoerd gaat worden, maar in deze nieuwsbrief wordt aangegeven dat de opdracht is aanbesteed en uitgevoerd gaat worden, dus wordt de bewonerscommissie hier ook als een wassen neus behandeld.

Ik weet in de persoonlijke sfeer dat de Mitros een foutje heeft gemaakt door een vastgoed beheerder bij mij op de galerij te laten komen, want deze vastgoedbeheerder gaf mij aan alle kanten gelijk en was het met mij eens dat de Mitros hier echt in gebreke was gebleven en er geen enkel excuus was en zelfs dat de steunpalen er niet hadden hoeven te staan,  er stond ook nog een zelfde afspraak bij een andere bewoner op de rol, maar die werd afgezegd omdat de bewuste vastgoedbeheerder die bij mij was geweest ziek was en natuurlijk niet vervangen kon worden door een ander( waarschijnlijk werkt er maar 1 vastgoed beheerder bij de Mitros), tot op heden is er nog niemand bij deze bewoner geweest dat is al 3 weken geleden.

Ik heb het idee dat dit de aanleiding is geweest van de beslissing om zo snel mogelijk die controle opnieuw te laten doen en je zou het niet kunnen bedenken , maar het bedrijf voor deze controle heet toevallig ‘’CONSOL b.v.’’ om de geloofwaardigheid te bevorderen, maar het bedrijf is niet aangesloten bij de BVR en is ook niet gecertificeerd om dit soort onderzoeken te doen, maar goed dit even terzijde, waarschijnlijk worden er een paar zzp’’ ers of uitzendkrachten( net als bij de controle van de steunpalen) opgezet die zonder opleiding en ervaring de gaatjes moeten boren en het poeder in zakjes moeten doen.

Mijn grootste frustratie zit in het feit dat ik een jaar geleden al om een second opinion gevraagd heb, ook aan de directie van de Mitros,  die dit niet kon toezeggen, het was ook wel een technisch bouwkundig gesprek, en aangezien de directie geen verstand van bouwen hoeft te hebben begrepen zij waarschijnlijk niet wat ik bedoelde,  ik heb dit toen voorgesteld omdat als de gebouwen niet goed zouden zijn en de veiligheid een gevaar zou vormen er duidelijk opgetreden moest worden vanuit deze basis, en of dat het dan slopen of reparatie zou worden is niet relevant , veiligheid voor alles.

Er zijn nog wat dingen die mij toch opvallen en ik vind dat ik ze moet benoemen bij ons om de hoek  op de Reyerslaan en in Vreeswijk komen precies dezelfde dingen naar voren slecht  en achterstallig onderhoud als basis om te slopen, dan is er nog een ander verhaal in Overvecht Utrecht gaat Mitros renoveren dat zijn gebouwen uit 1960 terwijl het Nijpelsplantsoen en alles in Nieuwegein van na 1970 is, ik weet dat omdat ikzelf altijd in de bouw gewerkt heb ook bij de INTERVAM op Overvecht,  dat de beton door een en dezelfde leverancier geleverd werd en wel de Betonmortel Fabriek Utrecht (Befu) en dat de NEN norm in 10 jaar verschil van levering sterk verbeterd is en dus dat we er vanuit kunnen gaan dat de beton in Nieuwegein beter is dan die in Utrecht een waarheid als een koe toch.

Door mijn onderzoek kan ik er bijna een boek over schrijven ik ben bijna 75 jaar en moet helaas vaststellen dat de woningbouw en het wonen er niet op vooruit is gegaan en de koek niet eerlijk verdeeld is.

Dit is wat ik wil ten eerste dat de Mitros met een aantal vastgoed beheerders bij mij langs komt en mij mijn verhaal laten vertellen, en een eerlijk rapport maken.

Ten tweede wil ik dat de controle klus gepauzeerd wordt, en  pas gedaan wordt als de vastgoed beheerders hun rapport af hebben.

En ten derde is iedereen uitgenodigd om  naar de situatie te komen kijken niet allemaal tegelijk in ver band met corona, maar van harte welkom.

EEN MAIL DIE ROND GESTUURD IS.

Dit is een persoonlijk bericht wat ik naar de bewonerscommissie stuur, alsook naar De Mitros( wijk consulent )en de directie, naar de Woonbond, naar de HNM en naar diverse mensen van de gemeente.

Als bewoner van het Nijpelsplantsoen werden wij een jaar geleden opgeschrikt door een nieuwsbrief waarin de Mitros bekend maakt dat er steunpalen gezet worden.

Natuurlijk is niet iedereen van de bewoners een bouwkundig ingenieur en kunnen wij moeilijk inschatten wat er aan de hand is, echter we hebben toch een bewoner die maar niet zo aanneemt dat de beslissing van steunpalen juist is.

Ik als bijna enige die een echte mening heeft en dat ook kenbaar maakt wordt als klokkenluider behoorlijk onder vuur genomen omdat heel veel bewoners uit onwetendheid vertrouwen hebben in de woningbouwcorporatie die, en dat zal blijken op een niet sociale wijze gaat proberen de bewoners op het verkeerde been te zetten.

Daarom start hij een onderzoek en probeert via allerlei wegen informatie binnen te halen, bij de woningbouwcorporatie, bij de gemeente, bij het kadaster in historie, omdat hij zelf ter zake deskundig is gaan de feiten zich opstapelen en daarvan komt hieronder een samen vatting,

1, de taak van de woningbouwcorporatie is om voor de huisvesting van de minder draagkrachtigen, onder de loongrens te zorgen, dit moeten zij doen als Stichting, niet als BV en niet uit winstoogmerk dus al het geld (huur) wat binnenkomt, moet gebruikt worden om de stichting optimaal te laten functioneren.

2.De taak en de verplichting van de woningbouwcorporatie is om de sociale woningvoorraad niet alleen op peil te houden maar moet deze woningvoorraad ook onderhouden, zeker bij de grote woningbouwcorporaties is dat het grootste probleem omdat dat een geoliede machine moet zijn die optimaal moet werken, want als dit niet zo is dan komen er problemen en worden de bewoners boos, ik betaal huur en ze doen het onderhoud niet.

3.De grootste problemen bij de woningbouwcorporaties ontstaan door een verkeerde bedrijfsvoering waarin heel veel factoren een rol spelen, het begint al bij de eerste melding als de woningbouwcorporatie er onder uit wil komen en met allerlei excuses komt.

               *DE DEUR IS KROM is het mooiste voorbeeld we weten dat je een deur niet recht kan praten, maar wat blijkt de woningcorporatie kan dat wel.

               *IK KIJK  ALS DE DEUR DICHT IS DOOR EEN KIER NAAR BUITEN, reactie van de woningbouwcorporatie we gaan het onderzoeken of er tocht is, na maanden(jaren) van onderzoek is er nog geen oplossing, ja we zijn er mee bezig zeggen ze dan, bij ons speelt dit al 10 jaar.

               *DE SLECHTE CONSOLES EN GALERIJVLOEREN, reactie van de woningbouwcorporatie, het komt niet door ons we hebben sinds 1971 altijd onderhoud gepleegd, door GEEN onderhoud uit te voeren en incidenteel een reparatie te laten verrichten als pleister op de wond door niet deskundige bedrijven, dan is het uiteindelijke resultaat dat dat je na 50 jaar zegt dat het gebouw op is.

Dit zijn enkele voorbeelden van hoe een woningbouwcorporatie omgaat met klachten en reparaties in ons geval de Mitros, maar zij zijn niet de enige, als je in het nieuws en op de computer in google kijkt zie je dat het overal speelt, terwijl het niet nodig is.

De vraag waar gaat het fout is op vele manieren te beantwoorden, ik ben zelf van mening dat dit de hoofdoorzaken zijn.

               *GELD EN BELANGEN

               *STOKPAARDJES, AANDACHT EN ONKUNDE

               *MACHTPOSITIE EN POWERPLAY

Uiteraard zijn dit nogal behoorlijke verwijten, dat is zo maar het is wel waar kijkt U maar naar uw eigen beleving bij de woningcorporatie, ze lopen te roepen alles en het beste voor onze huurders, maar tegelijk gaan de huren omhoog en plegen ze geen onderhoud, het is bijna misdadig wat er gebeurd, je spreekt iets af, je tekent en het gebeurd niet zoals het contract zegt, maar als je de huur niet op tijd betaald wordt je meteen aangepakt.

Wil je bij de woningbouwcorporatie je recht halen, gaat dit jaren duren of je krijgt geen recht, dus onrecht, zelfs via allerlei klachten organisaties en commissies is het een moeizaam proces wat vaak op niets uitloopt, in ons geval heb ik bv geklaagd bij Klachten Woningbouwcorporaties Regio Utrecht en heb letterlijk en figuurkijk een blauwtje gelopen de klachten waren ongegrond dus werd de Mitros vrijgesproken. Het oordeel werd geveld door 3 advocaten die nooit terplekke zijn geweest en duidelijk geen kennis van de zaken hadden die speelde ook zij maakte de grootste fout door de Mitros te geloven, ik durf dit te zeggen omdat het waar is en de Mitros het tegendeel niet kan onderbouw en bewijzen.

Natuurlijk heeft het bovenstaande verhaal een doel en dat is om u voor te bereiden op de beste beslissing die ik uit het onderzoek concludeer en dat is :

*Blijf zitten waar je zit ga niet verhuizen.

*Kies voor het plegen van groot onderhoud en veiligheid.

Kies niet voor verhuizen omdat je meer huur gaat betalen voor minder ruimte.

Kies niet voor verhuizen omdat je niet op een industrieterrein wilt wonen zonder, scholen, bussen, trams en winkelcentra.

Ga niet zitten wachten op een urgentie verklaring die krijg je niet zomaar.

Ga niet zitten wachten op een verhuisvergoeding of financiële ondersteuning van de Mitros, daar hebben bewoners slechte ervaringen mee.(valse beloftes)

Ga er niet van uit dat de Mitros kan zorgen voor een gelijkwaardige woning, dat lukt niet en zeker niet in Nieuwegein.

Ga er niet vanuit dat de Mitros de zelfde woning terug bouwt, deze worden kleiner en waarschijnlijk duurder.

Er gaat een sociaal plan komen en wel EEN MASTER PLAN wat ik hier onder zal beschrijven.

Mijn streven is dat de Mitros de kans krijgt om alles wat zij in de afgelopen jaren verkeerd gedaan hebben recht te zetten en te zorgen dat iedereen een tevreden bewoner wordt, pakken zij deze kans niet dan hebben zij een probleem, zij krijgen 6 weken om met een antwoord te komen doen ze dit niet dan neem ik een besluit waar de Mitros niet blij mee is.

Dat gezegd hebbende moet we samen het plan oppakken en meewerken, u weet het misschien niet maar er zijn mogelijkheden te over om het plan te doen slagen, ook moeten we samen werken met de bewonerscommissie die via de OVERLEGWET, bepaalde zeggenschappen en adviezen kan geven aan de Mitros, via het INFORMATIERECHT hierin kunnen zij van de Mitros een eerlijke organisatie maken die niets te verbergen heeft.

Natuurlijk mag iedereen een mening hebben nou dit is de mijne, als u ook een mening heeft ben ik daar heel benieuwd naar, ook mag u met commentaar en vragen komen uiteraard met respect, GRAAG hier is mijn mail pedrodeleeuw@hotmail.com ook via de chat van de bewoners of buurtjes groep of via https://www.2020nijpels.nl/contact ik beantwoord alles, ik ben gepensioneerd dus heb 24/7 de tijd om u te dienen,

Bedankt voor uw belangstelling en gegroet, wordt vervolgd Pedro