BRIEF AAN DE GEMEENTE MET VRAGEN.

Aan College B&W van de gemeente Nieuwegein
Datum: 24 februari 2022
Onderwerp: Artikel 42 brief over Nijpelsplantsoen
Geacht college,
Via een van de bewoners van het Nijpelsplantsoen hebben wij vernomen dat er recent door
de Gemeente Nieuwegein vergunning zou zijn verleend om op basis van de Leegstandswet
(artikel 15 lid 1c) tijdelijke huur van woonruimte aan het Nijpelsplantsoen mogelijk te
maken. Er is daarbij aangegeven dat de eigenaar van de woningen (Mitros) heeft verklaard
te onderzoeken of zij de woning gaan slopen, dan wel ingrijpend renoveren. De vergunning is
in beginsel voor 2 jaar verleend en zal daarna jaarlijks verlengd worden tot een periode van
maximaal 7 jaar. Eerder heeft de gemeente in 2018 het besluit genomen om de status als
beeldvormend voor het centrum van Nieuwegein er af te halen, waardoor sloop van de
woningen juridisch mogelijk zou zijn gemaakt. Nadat er in 2020 ernstige gebreken zijn
aangetoond in de consoles van de galerijen zijn er steunpalen aangebracht. Er is onder
bewoners veel onzekerheid over de bouwkundige staat en toekomst van de 360 sociale
huurwoningen.
Dit roept bij GroenLinks een aantal vragen op:
1. Klopt het dat bovengenoemde vergunning is verleend aan Mitros? En sinds wanneer
is dat het geval?
2. Hebben de huidige huurders mogelijkheden gehad om bezwaar te maken tegen dit
(voorgenomen) besluit?
3. Onder welke voorwaarden is de vergunning in beginsel voor 2 jaar verleend?
4. Blijven de 360 woningen, inclusief de woningen die voor tijdelijke huur in aanmerking
komen, beschikbaar voor de sociale huursector?
5. Hoeveel van de 360 woningen worden thans tijdelijk verhuurd?
6. Waarom moet het zo lang duren voordat Mitros duidelijkheid kan verstrekken over
de mogelijkheid om de woningen te renoveren?
7. Klopt het dat er slechts 1 bouwkundige advies is opgesteld met een diagnose over de
staat van de consoles? Is op basis van dat advies besloten om de galerijen te stutten
met steigermateriaal?
8. Was het niet verstandig geweest een tweede onafhankelijk onderzoek en advies op
te laten stellen?
9. Is de gekozen constructie veilig? Zorgt het regelmatig op spanning brengen van de
steigerpalen niet juist door frictie van de galerijen waardoor het beton verder gaat
scheuren en de veiligheid in het geding komt?
10. Wanneer gaat Mitros een besluit nemen over de toekomst van de woningen aan het
Nijpelsplantsoen?
Wij zien uw antwoorden met belangstelling tegemoet.
Met vriendelijke groet.
Alma Feenstra,
Fractievoorzitter GroenLinks Nieuwegein.

ANTWOORD VAN DE GEMEENTE

Via een van de bewoners van het Nypelsplantsoen hebben wij vernomen dat er recent door de Gemeente Nieuwegein vergunning zou zijn verleend om op basis van de Leegstandswet (artikel 15 lid 1c) tijdelijke huur van woonruimte aan het
Nypelsplantsoen mogelijk te maken. Er is daarbij aangegeven dat de eigenaar van de woningen (Mitros) heeft verklaard te onderzoeken of zij de woning gaan slopen, dan wel ingrijpend renoveren. De vergunning is in beginsel voor 2 jaar verleend en zal daarna jaarlijks verlengd worden tot een periode van maximaal 7 jaar. Eerder heeft de gemeente in 2018 het besluit genomen om de status als beeldvormend voor het centrum van Nieuwegein er af te halen, waardoor sloop van de woningen juridisch mogelijk zou zijn gemaakt. Nadat er in 2020 ernstige gebreken zijn aangetoond in de consoles van de galerijen zijn er steunpalen aangebracht. Er is onder bewoners veel onzekerheid over de bouwkundige staat en toekomst van de 360 sociale
huurwoningen. Dit roept bij GroenLinks een aantal vragen op:
1. Klopt het dat bovengenoemde vergunning is verleend aan Mitros? En sinds wanneer is dat het geval?
Het klopt dat er een vergunning tijdelijke verhuur op grond van artikel 15 van de Leegstandwet is verleend aan Mitros. Het college heeft hier op 16 februari 2021 een besluit over genomen en de vergunning is op 17 februari 2021 verleend.
2. Hebben de huidige huurders mogelijkheden gehad om bezwaar te maken tegen dit (voorgenomen) besluit?
Nee de huidige huurders hebben niet de mogelijkheid gehad om bezwaar te maken tegen dit besluit omdat we in de veronderstelling waren dat bezwaar en beroep niet mogelijk was bij dergelijke besluiten op basis van de Leegstandwet.
2022-127
Bladnummer 2/4Kenmerk
Onderwerp NypelsplantsoenNaar aanleiding van uw vraag is dit opnieuw gecheckt en het blijkt dat alleen een weigering van een vergunning is uitgesloten van beroep. In het vervolg zullen we dergelijke besluiten publiceren en is het mogelijk bezwaar te maken.
3. Onder welke voorwaarden is de vergunning in beginsel voor 2 jaar verleend? De vergunning is verleend omdat Mitros de woningen tijdelijk wil verhuren in afwachting van nieuwbouw of renovatie. De vergunning is voor een periode van twee jaar verleend en kan daarna jaarlijks worden verlengd, tot maximaal 7 jaar. Naast de termijn van de tijdelijke huurovereenkomsten zijn geen voorwaarden opgenomen in de vergunning. De eerste 2 jaar zullen nog geen fysieke werkzaamheden aan de gebouwen uitgevoerd gaan worden.
4. Blijven de 360 woningen, inclusief de woningen die voor tijdelijke huur in aanmerking komen, beschikbaar voor de sociale huursector?
Voor de woningen die tijdelijk worden verhuurd wordt 70% van de maximaal redelijke huurprijs gevraagd, resp. € 520,-- en € 600 euro. De huurprijs van de woningen is dus wel sociaal, maar de woningen worden niet meer via Woningnet aangeboden. De woningen worden verhuurd door leegstandbeheerder HOD. Zij richten zich op starters op de woning- en arbeidsmarkt die tijdelijke woonruimte zoeken.
In verband met het realiseren van de taakstelling huisvesting statushouders en het tegelijkertijd leegmaken van het pand Luifelstede, hebben we Mitros wel gevraagd om zich in te spannen een deel van de leegkomende woningen toch met een huurcontract voor onbepaalde tijd te verhuren aan statushouders. Met inzet van een deel van de woningen zal de druk van statushouders op de reguliere woningvoorraad verminderen. Bovendien bieden deze woningen ook een alternatief voor grotere huishoudens .

5. Hoeveel van de 360 woningen worden thans tijdelijk verhuurd?
Mitros geeft aan dat er op dit moment 20 woningen tijdelijk worden verhuurd

.6. Waarom moet het zo lang duren voordat Mitros duidelijkheid kan verstrekken over de mogelijkheid om de woningen te renoveren?
Voor het Nypelsplantsoen onderzoekt Mitros de mogelijkheden voor groot onderhoud en sloop/nieuwbouw. Het bepalen van een voorkeursscenario voor het Nypelsplantsoen is echter niet eenvoudig. Het gaat niet alleen over stenen, maar ook over mensen. Het is een omvangrijk project en Mitros is voor de uitwerking van de scenario’s afhankelijk van verschillende factoren en belanghebbenden. De rem op de ontwikkeling van nieuwbouw binnen de gemeentegrenzen speelt een belangrijke rol in de afweging van Mitros. Maar ook het leefbaarheidsonderzoek dat de gemeente uitvoert, waarvan de uitkomsten in de zomer bekend zijn, is van invloed op het besluit van Mitros.
Voor Mitros staat voorop dat ze een weloverwogen en zorgvuldig besluit nemen. Dat betekent dat goed wordt gekeken naar de belangen van de bewoners en de impact die de scenario’s op hen hebben. Mitros kijkt naar haar eigen portefeuille en hoe het bezit op deze locatie in de toekomst het beste aan de Mitros kwaliteit kan gaan voldoen. Tevens gekeken naar de randvoorwaarden vanuit de gemeente Nieuwegein. Binnen dat speelveld maakt Mitros de afweging.


7. Klopt het dat er slechts 1 bouwkundige advies is opgesteld met een diagnose over de staat van de consoles? Is op basis van dat advies besloten om de galerijen te stutten met steigermateriaal?
Het besluit om de galerijen van alle flats te ondersteunen, heeft Mitros destijds niet lichtzinnig genomen. Mitros heeft alle risico’s en belangen tegen elkaar afgewogen. Uiteindelijk staat de veiligheid van de huurders voorop, iedere dag weer. Ook met de huidige kennis zou Mitros vandaag de dag exact hetzelfde besluit nemen.
De aanname dat Mitros slechts één bouwkundig advies hebben laten opstellen, is onjuist. De afgelopen jaren (dus ook voor 2021) hebben verschillende deskundige bureaus onderzoek uitgevoerd naar de technische staat van de consoles. Uiteindelijk heeft Mitros één adviesbureau gevraagd om alle onderzoeken te analyseren en hierover hun deskundig advies te geven. Dat advies heeft Mitros opgevolgd waarna de stempels zijn geplaatst. Uit aanvullende controles, blijkt dat de stempels er niet voor niets staan. Zonder ondersteuning is er nog steeds een reële kans op bezwijking van de consoles.
8. Was het niet verstandig geweest een tweede onafhankelijk onderzoek en advies op te laten stellen?
Zie de beantwoording op vraag 7.
9. Is de gekozen constructie veilig? Zorgt het regelmatig op spanning brengen van de steigerpalen niet juist door frictie van de galerijen waardoor het beton verder gaat scheuren en de veiligheid in het geding komt?
De flats aan het Nypelsplantsoen worden inmiddels bijna twee jaar ondersteund met stempels. De constructie is onder toezicht van een constructeur geplaatst en wordt maandelijks gecontroleerd. Daarbij wordt gekeken of de stempel vast staat tussen de galerijplaten, er wordt niks aangedraaid. De constructie ziet er weliswaar niet fraai uit, maar het garandeert de veiligheid van de bewoners. Dat is het belangrijkste
uitgangspunt.
10. Wanneer gaat Mitros een besluit nemen over de toekomst van de woningen aan het Nypelsplantsoen?
Het besluit over de toekomst van het Nypelsplantsoen duurt lang. Mitros begrijpt heel goed dat bewoners en andere belanghebbenden graag zo snel mogelijk een antwoord willen hebben over wat er met het Nypelsplantsoen gaat gebeuren. Daar werkt Mitros ook hard naar toe, maar zorgvuldigheid gaat boven snelheid. Mitros wil een
weloverwogen besluit nemen en daar is tijd voor nodig.
Mitros streeft er naar om komende zomer meer duidelijkheid te geven over het scenario dat Mitros wil uitvoeren, tegelijkertijd zijn er zoveel ontwikkelingen om ons heen dat het zomaar kan gebeuren dat we in de zomer weer zijn ingehaald door de tijd. Voorop staat dat Mitros alle scenario’s goed tegen elkaar heeft afgewogen zodat er uiteindelijk een toekomstbestendig plan ligt.
Met vriendelijke groet,
burgemeester en wethouders van Nieuwegein,