Goedendag panel,

Eindelijk na het feit dat de Mitros zijn afspraken niet nakomt hebben we nu een info avond waar we toch blij mee zijn omdat er twijfels weggenomen worden.

Het is wel een feit dat de Mitros al vanaf 2018 bezig is om een plan op te bouwen, na de beslissing van de gemeente om Karakteristiek 3 (beeld gevend gezicht) er af te halen zodat Mitros de mogelijkheid kreeg om te slopen/renoveren,  echter het loopt niet zo als ze zouden willen.

Dat komt omdat de Mitros al in 2012 beslist had dat ze het Nijpelsplantsoen wilde slopen en dat de tijd er in 2020 er heel anders uitzag zodat er geen mogelijkheden waren in deze tijd om het slopen te verwezenlijken.

Het plaatsen van de steunpalen is nog steeds de grootste fout en een klap in het gezicht van de bewoners van het Nijpelsplantsoen, door achterstallig of geen onderhoud zijn de galerijen, het schilderwerk en de consoles verslechterd, aan alle keuringrapporten werd geen gehoor gegeven dus niet uitgevoerd.

Ja en dan de consoles die als excuus werden gebruikt om alles te slopen en wel na een visuele keuring, waaruit bleek dat de bouwkundige laserogen had en door de consoles heen kon kijken.

Met dit broodje aap verhaal is de Mitros naar de gemeente gegaan en die hebben zonder echt onderzoek, toestemming gegeven op basis van verkeerde gegevens, alle keuringen geven alleen de samenstelling van de beton aan dus chloride, cementmassa ed. men noemt dit een niet-destructieve keuring.

Veel belangrijker had een destructieve keuring volgens N.E.N. 8700 geweest omdat die gaat over de constructie en sterkte van het gebouw wat geheel prefab is en een levensduur van zeker 100 jaar heeft.

Uit bovenstaande blijkt dat de Mitros zelf de oorzaak is van de problemen omdat ze haar taak niet goed heeft uitgevoerd, zij hebben getekend dat ze onderhoud zouden plegen, dat is een van hun kerntaken, om niet te praten over zorgplicht en woongenot, maar wel de volle huur laten betalen.

 

Reeds vanaf 2013 begonnen de problemen met bijvoorbeeld tocht(kromme deuren) als je daar over belde met de Mitros werd er gezegd dat de bewoners dat zelf op moesten lossen,  in 2015 wordt er een tochtonderzoek gedaan, alleen de Mitros doet er niets mee, pas na heel veel aandringen van de BC werd het in 2021 gedeeltelijk gedaan, door de VIOS die instructies bij mij op kwam halen, omdat ik al 50 jaar als timmerman metselaar in de bouw heb gewerkt.

Hierbij moeten we niet vergeten dat de bewoners hogere verwarmingskosten kregen die niet door de Mitros vergoed werden, veel bewoners kregen het niet warm gestookt of de sneeuw waaide naar binnen.

De Mitros heeft zich niet geliefd gemaakt bij de bewoners van het Nijpelsplantsoen “de huurder op 1 ”, gaat hier niet op, er is voor de bewoners niet veel veranderd nadat er bij de gemeente een motie(2012-0425)  van de SP ingediend is en unaniem door de raad gesteund werd in 2012 over het slecht onderhoudsgedrag van de Mitros.

Ik kan nog wel een paar kantjes doorschrijven over het gedrag van de Mitros maar heb ook een mening over dit voorstel en ontwerp wat natuurlijk weer rammelt aan alle kanten.

Ten eerste het 6 hoog verhaal op de parkeerplaats hoort niet bij dit project en is ook niet op het grondgebied van het Nijpelsplantsoen, dit zal ook door de gemeente apart behandeld moeten worden.

De 13-hoge toren op de hoek daarvan zal de gemeente moeten kijken of het wel in het plaatje past omdat de skyline er wel heel anders uit gaat zien, mijns inziens wordt het er niet mooier op, de locatie Nijpelsplantsoen  wordt in het woningbouwprogramma 2030 van Nieuwegein  niet genoemd als kansrijke locatie.

Ook zal er een parkeer probleem ontstaan wat je niet ondergronds op kan vangen, in de weekenden staan alle parkeerplaatsen vol ook de te bebouwen plek.

 

De 9 hoge flat die er gaat komen in dit plan hoeft niet gebouwd te worden die staat er al, nieuwbouw zal niet bijdragen aan het gezicht van het Nijpelsplantsoen omdat oud en nieuw niet op elkaar lijkt.

Wat er van dit plan afdruipt  is wel dat de Mitros er beter van wil worden, en dat er instanties en de gemeente voor nodig zijn omdat te verwezenlijken.

De gemeente moet zorgen voor de vergunningen en de grond en de taskforce moet helpen met het verkrijgen van de benodigde subsidies, hoe rijk kunnen we de Mitros maken, in 2023 gaat ook de veel omstreden verhuurbelasting vervallen, en er zullen meer midden huurders komen.

De belangrijkste taak van woningcorporaties is zorgen voor betaalbare woningen voor mensen met lage inkomens. Dit is afgesproken met de Europese Commissie. Woningcorporaties moeten 80% van hun betaalbare woningen toewijzen aan huishoudens onder een bepaalde inkomensgrens.

In een eerdere brief met art: 45 vragen heeft de gemeente toegezegd dat er 360 sociale woningen terug moeten komen, en zouden de huren niet verhoogd worden, maar het grootste probleem is natuurlijk dat de Mitros niet aan de voorwaarde kan voldoen om een gelijkwaardige woning met dezelfde huur terug kan leveren.

Zo ook met het renoveren kan de Mitros dit niet nakomen omdat ze van een D-label naar een A+++-label willen, wat in zal houden dat de huren aangepast zullen worden.

In dit ontwerp zullen 90 bewoners een alternatief willen wat gelijk of beter is als nu, dit gaat zo wie zo 90 x 7000 euro kosten, als er al woningen zijn, de woningen die gerenoveerd worden zullen volgens de Mitros allemaal gebruik moeten maken van een wisselwoning, wat niet iedereen wil.

Er zal in ieder geval een draagvlak en een sociaal plan moeten komen voor alle situaties, wat misschien nog wel 2 jaar gaat duren, gemeten aan de snelheid van de Mitros.

 

Wat mij als persoon het meeste raakt is de manier waarop alles gaat, je doet gewoon je werk niet goed, dan maak je de bewoners bang en hoopt dat ze vertrekken, dan klaag je dat je geen oplossing weet en roep je de hulp van het rijk en de gemeente in en kom je uiteindelijk na lange tijd met een slechte oplossing.

Ik ken ook een bewoner die oplossingen aandraagt, waar niet eens op gereageerd wordt en de directie zegt wij doen het op onze manier, ik ben die bewoner en ik wil graag over een alternatieve oplossing praten, als u mij de kans geeft.

Bij mijn oplossing hoeft niemand het huis uit en kan er zonder storen een reparatie plaats vinden die een garantie biedt tot 2050, dit is op andere locaties met dezelfde problemen al gedaan, ik heb bedrijven gesproken die dat kunnen, om over het financiële voordeel nog niet te spreken.

En dan kan na 2050 gesloopt worden omdat er dan veel problemen in Nederland/Nieuwegein opgelost zullen zijn.

Ik ben terug gekeerd in de Bewonerscommissie om er het beste van te maken dus we gaan elkaar nog wel spreken hopelijk over een ander plan.

Met vriendelijk groet Pedro de Leeuw.

https://www.2020nijpels.nl/

pedrodeleeuw@hotmail.com