DIT ZIJN DE EERSTE BRIEVEN VAN DE GEMEENTE EN DE MITROS.

NIEUSBRIEF MET HET EERSTE VERHAAL OVER HET FEIT DAT ER EEN PROJECT MET KEUZES ZOU ZIJN..

ADVIES KWRU

HIERONDER DE UITSPRAAK VAN DE HUURCOMMISSIE.

BRIEF AAN EEN GEMEENTERAADSLID.

Hallo mijnheer Adriani,

 

Mijn naam is Pedro de Leeuw en ik ben 74 jaar, ik woon op het Nijpelsplantsoen, ik zou graag Uw mening horen over mijn verhaal.

 

Zoals U misschien al is opgevallen staan wij in de steunpalen in verband met de veiligheid volgens de Mitros, vanaf mei 2020 ben ik bezig geweest om wat duidelijkheid te krijgen in het vervolg van het Nijpelsplantsoen, dit ook omdat ik 50 jaar timmerman/metselaar geweest ben en me niet voor kan stellen dat de flats na 50 jaar al rijp zijn om te slopen.

Ik ben op zoek gegaan via het internet en heb heel veel kennis vergaard, maar ook de wereld van de woningbouwcorporaties leren kennen als een mistige wereld van allerlei belangen die hier spelen.

Ik heb ontdekt dat de eerste opdracht van de woningcorporaties, die moet zorgen voor het prettig wonen van de mensen met de laagste inkomens, toch behoorlijk wordt besmet met het spel van andere belangen ook al is het een stichting.

Als we kijken naar de omvang van die woningcorporaties en naar de exploitatie ervan, 249 die bij Aedes aangesloten zijn, zien we dat de prestaties ver uit een lopen en dat vooral de groten een eigen wereld hebben gecreëerd van macht en wettelijke of niet wettelijke mistanden waar mensen de dupe van zijn en van woning naar woning gestuurd worden.

Dit verhaal is bij U waarschijnlijk ook wel bekend.

 

Ik heb ook ontdekt als het niet zo is mag U het zeggen dat Nieuwegein wel "the place is to be" maar niet om te bouwen omdat het erg vol wordt en dat de sociale woningbouw in het gedrang komt, dus wat er staat moeten we zuinig op zijn om zo te zorgen dat de sociale woningbouw op orde blijft.

Over dat zuinig zijn wil ik het graag hebben omdat wij het idee hebben dat de woningbouwcorporaties daar heel anders over denken en het bijvoorbeeld niet erg vinden om 12 woningen gewoon een jaar leeg te laten staan, buiten de woningvoorraad en dan te verhuren met een tijdelijk huurcontract, om er mee te doen wat ze willen, deze vergunningen zijn verkregen onder het voorwendsel van wisselwoningen die ze in de toekomst nodig denken te hebben.

Dit is weer zoiets op het randje, omdat ze in combinatie met de prestatieafspraken gebruik maken van het aantal opgeleverde woningen en zeggen te voldoen aan de afspraken om de woningvoorraad op peil te houden.

In Utrecht hebben ze het Kanaleneiland op deze manier aangepakt en hele flats leeggemaakt en er dure woning opgezet, om van de koehandel van kanalengate maar niet te spreken.

Als we het bovenstaande in gedachte nemen hoe staat Nieuwegein hierin, zijn wij wel opgewassen tegen dit soort praktijken of moet de gemeente dit toelaten zonder tegengas.

Ik zou graag aan U als wethouder wat vragen willen stellen als inwoner van Nieuwegein en als lid van de bewonerscommissie Het Nypelsplantsoen om de bewoners gerust te stellen en te vertellen dat het hier heel anders gaat.



vraag1. Komt het Nypelsplantsoen ergens in de toekomst in een bestemmingsplan voor wat wij niet weten.?



vraag2. Bent U het eens met de werkwijze en de bedoelingen van de Mitros en ze vrij spel te geven in Nieuwegein?



vraag3. Wij voelen ons hulpeloos doordat we weinig begrip en duidelijk antwoorden krijgen, ik heb met iedereen gesproken die ertoe doet Dhr. Kip van de Mitros, onze Burgemeester en verschillende mensen bij de gemeente en de politiek maar bereiken niet wat we willen, kunt U ons helpen, heeft U nog tips of ideeën?



Neemt U mij niet kwalijk dat ik dit stuur maar de bewoners van het Nypelsplantsoen woonden hier met plezier maar door wanbeleid van de Mitros dreigen wij geen prettige toekomst te krijgen, wel hoop ik dat wij het onder Uw aandacht hebben gebracht, en dat U alert kunt zijn als het op Uw pad komt.



Ikzelf blijf mij samen met andere bewoners inspannen om een eerlijke behandeling te krijgen ook door de woningbouwcorporatie, wij betalen netjes de huur (desnoods met subsidie) en doen ons best om van het Nypelsplantsoen een mooie leefomgeving te maken en te houden, waar Nieuwegein trots op mag zijn.



Ik zou het fijn vinden een antwoord te ontvangen,



groeten Pedro

 

TIJDLIJN ALS UITLEG.

MITROS

2009 achterstand onderhoud.

2009 aanvraag mitros om flats te slopen bij de gemeente.

GEMEENTE geeft geen toestemming ivm karakteristiek 3( monumentenzorg beeld gevend Nieuwegein)

2012 mitros renovatie natte gedeeltes sussen achterstand onderhoud.

2012-2018 mitros jaarlijkse keuring consoles die zegt dat mitros moet repareren , maar dat doen zij niet

2018 gemeente laat karakteristiek3  vallen            en mitros mag slopen/nieuwbouw/renoveren

2019 mitros laat rapporten samen vatten en krijgt opdracht te ondersteunen.

2020 mitros geeft bij gemeente aan dat de consoles slecht zijn en dat er ongestempeld moet worden.

Gemeente keurt onder stempeling  goed er wordt beslist dat de consoles gestempeld moeten worden in de vorm van ondersteuning van de galerijvloeren om de druk op de consoles te verlichten.

Het gevaar blijft bestaan dat een consoles valt.

Werkelijkheid er zijn van de 900 consoles maar 1-4 % slechte consoles die gerepareerd moeten worden waarbij niet gestempeld maar gerepareerd kan worden mitros zet alles in de stempels.

Gemeente gaat hier in mee doet volgens zeggen onderzoek maar geeft onderzoek niet vrij.

Mitros geeft onderzoek 2 mnd later na aandringen vrij waarbij de constructeur de rapporten samen vat en komt tot 1 conclusie  die aan geeft dat er consoles slecht zijn, ook  zegt hij dat de onderhoud achterstand mede de oorzaak van de gebreken is .

Intussen volgen er nieuwsbrieven stempels moeten zeker een jaar blijven staan(dat is nu al zo) , maar blijkt dat veel langer gaat worden.

Wij stellen vragen aan de gemeente en

Er komen duidelijke antwoorden,360 sociale woningen terug, het voorstel voor ondersteuning met steunpilaren is door de gemeente getoetst en goedgekeurd. De steunpilaren zullen blijven staan totdat of de renovatie gestart zal worden of totdat er gesloopt zal gaan worden. De flats staan op de Cultuurhistorische waardenkaart aangemerkt als van beeldondersteunende kwaliteit en zijn gelegen in een bebouwingszone die is aangemerkt als een (historisch) stedenbouwkundig ensemble van hoge waarde.

De waarde van de flats zit m.n. in de authenticiteit en de opmerkelijke ligging waarbij de oorspronkelijke groene, stedenbouwkundige opzet een belangrijke gebiedskarakteristiek is.

Verder komt de onderliggende historische verkaveling terug in de situering en richting van de flats. Mitros geeft aan dat er geen sprake is van stelselmatig achterstallig onderhoud.

In 2012 zijn de flats gerenoveerd met het uitgangspunt dat de flats nog ca. 15 jaar geëxploiteerd konden worden, waarna of een grondige renovatie of sloop nodig is.

Sinds 2012 wordt er op basis van de 'reguliere onderhoudscyclus' onderhoud gepleegd en is er in 2018 onderhoud uitgevoerd.( dus niet)

Hiernaast worden de betonconsoles jaarlijks geïnspecteerd. Mitros heeft aangegeven dat er geen aanwijzing is dat overige reparatieverzoeken of dagelijks onderhoud resp. wordt genegeerd dan wel wordt uitgesteld. Mitros meld het onderzoek .Deze memo is door de afdeling Toezicht, Veiligheid en Leefbaarheid ter toetsing voorgelegd aan de toetsende constructeur van de gemeente.

Dit heeft geleid tot aanvullende vragen over hoe de ondersteuning uitgevoerd moest worden.( dit gaat dus alleen over de stempels)

Na toetsing van de aanvullende gegevens is door de toetsende constructeur goedkeuring op de plannen gegeven en zijn de steunpilaren aangebracht.

Ja, de bouwwijze/constructie van deze galerijen vallen onder de ministeriële regeling van 14 december 2015.(nee want deze flats hebben een constructie met consoles die volgens CUR248 niet monoliet verbonden zijn en dus niet onder deze regeling vallen)

Het bouwbesluit 2012 is leidend voor zowel renovatie als voor sloop/nieuwbouw.(Dit heb ik gelezen)

Gesprek burgemeester, goed gesprek maar de burgemeester kan niets doen.

Gesprek directie  mitros ook  deze kunnen niets doen.

Diverse mensen van de gemeente gesproken maar ook zij kunnen niets doen wat invloed heeft op de gang van zaken.

De politiek kan verder ook niets doen.

2021 er staan al een jaar 15 woningen leeg.

2021 Gemeente geeft een vergunning af voor het tijdelijk verhuren van alle woningen die leegkomen dus in het ergste geval 360 stuks, dit onder het mom van deze nodig te hebben bij renovatie, als ruil of logeerwoning.(terwijl dat in 2012 niet is gedaan)

De woningen worden door HOD leegstand bewaking verhuurd voor een lagere huur dan de bewoners.( verhuurd aan studenten)

Dit is zo een beetje het verhaal waarin de mitros een hoofdrol en een leidende rol speelt om te doen wat ze willen, in al hun slimmigheid proberen ze niet alleen de bewoners om de tuin te leiden maar ook de gemeente.

Vertrouwen wij de mitros nee dat blijkt uit alle activiteiten die in Nieuwegein spelen, nu ook weer onze buren op de Reyerslaan, ook in Vreeswijk moet de woonbond de boel redden, over wat er in Utrecht allemaal gebeurd  is maar te zwijgen.

Vertrouwen wij de gemeente ja natuurlijk die houden zich tenminste aan de wet en de uitvoering ervan.

Alleen is het zo jammer dat de woningbouwcorporaties steeds meer een niet-sociale functie hebben die  gecontroleerd en gecorrigeerd kan worden door wie dan ook.

Door alle informatie samen te vatten zijn we tot de conclusie gekomen dat er maar 1 mogelijkheid is om de mitros te stoppen en dat is om ze wederom geen draagvlak te geven aan de plannen zoals in 2009, en te gaan voor het aanvangen en het herstellen van het achterstallig onderhoud, desnoods via de huurcommissie tot aan een beslissing van de rechter.

Dit is mijn verhaal en ik ben niet boos maar heel boos omdat dit soort dingen in een land als Nederland kunnen gebeuren.

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                                               

KEURINGSRAPPORTEN VANAF 2006

Scan 20201207 2
Word – 9,5 KB 113 downloads
Scan 20201207 3
Word – 16,2 KB 109 downloads
Scan 20201207 4
Word – 200,0 KB 105 downloads
Scan 20201207 5
Word – 200,0 KB 110 downloads
Scan 20201207 6
Word – 20,5 KB 114 downloads
Scan 20201207 7
Word – 17,4 KB 114 downloads
Scan 20201207 8
Word – 21,3 KB 116 downloads
Scan 20201207 9 1
Word – 18,4 KB 132 downloads
Scan 20201207 10
Word – 17,6 KB 120 downloads
Scan 20201207 11
Word – 19,4 KB 105 downloads
Scan 20201207 12
Word – 9,5 KB 109 downloads
Scan 20201207 13
Word – 56,6 KB 109 downloads
Scan 20201207 14
Word – 34,2 KB 112 downloads
Scan 20201207 15
Word – 16,6 KB 108 downloads
Scan 20201207 16
Word – 17,3 KB 122 downloads
Scan 20201207 17
Word – 8,9 KB 146 downloads
Scan 20201207 18
Word – 14,3 KB 120 downloads
Scan 20201207 19 2
Word – 9,2 KB 113 downloads