DIT IS HET PRAATHUIS EEN PLEK OM U VRAGEN TE STELLEN EN EEN MENING TE GEVEN HIJ STAAT ELKE DAG OOK ZATERDAG EN ZONDAG OP HET GRAS BIJ DE TWEE SCHOMMELS.

HIER KOMEN DE MELDINGEN EN MENINGEN VAN DE BEWONERS.

het elektra verbruik van de gele flat nog steeds niet in orde.

is ruilen onderling van flat nog mogelijk?

is ruilen met buitenaf mogelijk?

politie reageerd niet goed op geluidoverlast wie doet wat?

valse hond accepteren?

wanneer gaan ze als slopen beslist wordt werkelijk slopen in 2027 of nog later?

worden in de covid tijd gemelde reparatie nog uitgevoerd?

worden geisers niet meer vernieuwd?

stucwerkreparaties?

schoonmakers laten spinnenwebben zitten?

noodnummer werkt soms niet?

max nog steeds geen spreekuur?

elektronische invalide deur klemt

er zijn gasflessen in de  box ruimte gesignaleerd melden anoniem bij wie?

er wordt ook nog wiet verbouwd.

constructie aanbouwhallen niet goed rioolproblemen.

service kosten wel of niet?

 

Verslag van het onderzoek  in het praathuis.

Vanaf dag 1 was er veel belangstelling, van buitenstaanders en van de bewoners van het nijpelsplantsoen, natuurlijk was dit een particulier initiatief maar wel met de bedoeling om er iets mee te doen, tot op heden ben ik ook de enige die zo een actie heeft gevoerd,  het heeft wel veel discussie opgeleverd.

  1. Waarschijnlijk weet nu heel Nieuwegein dat er veranderingen aan zitten te komen in het Nijpelsplantsoen, mede door deze actie is ook de pers er van op de hoogte en houden het in de gaten.
  2. Er zijn echt veel meningen gegeven over het gedrag van de Mitros en de gemeente ten opzichte van de bewoners, en het feit dat de Mitros op verschillende plaatsen in Nieuwegein het onderhoud verkeerd of niet aanpakken en van de sociale woningbouw een geldmachine maken, er werd zelfs gezegd dat het de gemeente en de Mitros alleen maar om geld gaat, de meeste mensen waren boos omdat ze zo omgaan met de sociale woningbouw en de burgers. De mooiste opmerking was aan de overkant is het groener maar dat geldt niet voor het Nijpelsplantsoen want er is aan de overkant alleen maar een bloembak te vinden en geen groen.
  3. De grootste vraag was, waar moeten al de bewoners naar toe er zijn geen vergelijkbare woningen beschikbaar in dit aantal en in een soort gelijke omgeving met al die voorzieningen binnen loopafstand, laat de gemeente deze mensen ook in de steek, ja de gemeente laat alle beslissingen over aan de Mitros en gaat met hen mee bijvoorbeeld in het beslissen van tijdelijke huur die de woning uit het circuit van het woningnet haalt, en het eventueel beschikbaar stellen van extra grond bij sloop/nieuwbouw.
  4. Het ideaal waar ik voor zat was dat er groot onderhoud gepleegd wordt met behoud van de huidige huren, is dit mogelijk, ja dit is mogelijk omdat alles te repareren is ( met een garantie van 30 jaar) en het een financieel haalbare kaart is voor de Mitros als stichting van de sociale woningbouw, omdat de Mitros de laatste 10 jaar alles heeft bespaard op onderhoud waardoor we nu in deze situatie zitten, moet er geld genoeg beschikbaar zijn om dit te verwezenlijken.
  5. Er waren ook mensen en bewoners die willen slopen, overigens waren de argumenten wel verschillend, alles is verrot (geen bouwkundige kennis), wij willen betaald verhuizen (verhuisvergoeding 7000 euro),we krijgen nu een eengezinswoning (dus niet), volgend jaar gaan ze slopen (dus niet er wordt in de nieuwsbrieven gesproken over 2022 dat ze gaan beslissen maar ja de Mitros zegt wel meer wat het kan dus nog wel een paar jaar duren).
  6. Al met al vind ik mijn actie wel geslaagd en ga met deze kennis aan de slag om er het beste uit te halen en nog minstens 30 jaar hier te wonen, zodat de gemeente en de Mitros de gelegenheid krijgen om plannen te maken zonder op dit verkeerde moment een enorme toestand te creëren van onbegrip en chaos. ik weet nu in ieder geval dat ik bijval krijg en dat er veel bewoners het zelfde denken als ik.
  7. Hieronder de voorlopig definitieve uitslag van mijn actie ik houd u op de hoogte van het vervolg.

 

 Vanuit het woonbelevings onderzoek was al bekend dat het grootste gedeelte van de bewoners hier tevreden wonen.

Ter verduidelijking ik heb van159 bewoners een mening waarvan 70% hier wil blijven wonen ik hoop dat dat meer gaat worden in de loop van het project, ik wil iedereen bedanken voor hun medewerking groeten Pedro en Yvonne de leeuw.